Kai skauda nugarą: ergonomikos rekomendacijos vairuojantiems

Paskaičiuokite, kiek laiko kasdien praleidžiate automobilyje, kiek kartų į jį įlipate ir išlipate. Tikėtina – visai nemažai… O ar kada nors atkreipėte dėmesį, kaip sėdite mašinoje, ar patogiai jaučiatės, ar jūsų nugara nepavargsta jau po pusvalandžio kelionės? Stuburo ir sveikatingumo centro „Sveikatos sala” kineziterapeutė Dovilė Juškienė žino, kad skaudančiai nugarai reikšmingas kiekvienas judesys, net ir lipimas į automobilį bei ilgas sėdėjimas automobilių spūstyse. Tad į svarbiausias autoergonomikos rekomendacijas ji ragina atkreipti dėmesį tuos, kurie jau turi problemų su nugara, tačiau susipažinti su jomis vertėtų visiems.

 

Kaip saugiai įlipit ir išlipti

Didžioji vairuotojų dauguma į automobilį įkelia dešinę koją, o tada jau sėdasi ir įkelia kairiąją. Nugarą tausojantis įlipimas būtų toks: pasisukę nugara į automobilį sėdmenis dedame ant sėdynės, viena ranka laikomės už vairo, kita už durelių rėmo, įtempiame pilvo presą ir keldami abi kojas visu korpusu sukamės link vairo. Labai svarbu suktis visu korpusu, o ne pradžioje atsukti krūtinę, o vėliau dubenį su kojomis. Jei tokį vientisą koordinuotą judesį atlikti sunku, pagelbėti gali specialus, minkštas, ant sėdynės dedamas diskelis.

Išlipti iš automobilio reikia lygiai taip pat: viena ranka laikomės už vairo, kita už durelių rėmo, įtempiame pilvo presą ir pakėlę kojas sukamės visu korpusu link durelių angos, nuleidžiame kojas ir atsistojame.

 

Sėdynės prisitaikymas

Reguliuojama vairuotojo sėdynė sukurta ne veltui, juk skiriasi mūsų ūgiai, kūno sudėjimai, galūnių ilgiai. Vairuotojo vietą reikėtų prisitaikyti kiekvienam individualiai. Pradėkime nuo sėdynės aukščio: turite gerai matyti kelią ir nesėdėti sukritę, t.y., šlaunys ir pilvas neturėtų sudaryti smailaus kampo. Jei galimybių reguliuoti sėdynės aukštį nėra – po sėdmenimis pasidėkite pagalvėlę ar kitą patogų paaukštinimą.

Sėdynės atstumas iki pedalų turi būti toks, kad uždėjus koją ant  paminos, kelio sąnarys būtų lengvai sulenktas, koja neišsitempusi, kulnas stabilus, o norint ją išminti pakaktų tik pėdos judesio.

Vairuojantiems automobilius su automatine pavarų dėže, laisvą nuo paminų minkymo koją reikėtų laikyti ne sulenktą stačiu kampu, o ištiestą ir atremtą į specialią atramą (jei tokia yra). Svarbu išlaikyti kuo simetriškesnę abiejų kojų padėtį. Kūnas taip pat turėtų būti tiesus. Labai dažnai pastebiu vairuotojus, palinkusius link pavarų perjungimo svirties – toks asimetriškas sėdėjimas ilgainiui gali sukelti skausmingų problemų.

 

Atrama nugarai

Atsisėdus ir atsirėmus į sėdynės atlošą, juosmeninis nugaros linkis turi būti priglaustas. Atlošo apačia dažniausiai būna išgaubta, tačiau visų mūsų nugaros skirtingos, tad ne visiems tas išgaubimas tinka. Jei nugaros apačia neprisiglaudžia prie atramos, rekomenduočiau naudoti lordozinę pagalvėlę. Ji padeda palaikyti taisyklingą juosmeninį stuburo linkį ir gelbsti nuo nugaros raumenų pertempimo. Ilgai vairuojant pervargsta nugaros raumenys ir mes automatiškai norime kūprintis, tad lordozinė pagalvėlė sukuria apsauginę atramą. Ilgiau vairuojant praverčia ir kaklui skirta pagalvėlė. Ji aktualiausia tiems, kurių galvos padėtis dėl pakitusios laikysenos yra pasislinkusi į priekį. Ši atrama kaklui apsaugo jo raumenis nuo persitempimo.

 

Vairas

Įsivaizduokite, kad vairas – laikrodžio ciferblatas. Kairiuoju delnu vairą suimkite ties 9, o dešiniuoju ties 3 valandomis – štai teisinga rankų padėtis. Alkūnės turi būti lengvai sulenktos, pečiai neįsitempę, nepakilę. Pastarieji kils aukštyn, jei delnus laikysite ant vairo viršaus.

 

Nesigręžiokite atgal

Važiuojant atbulomis ar norint paimti ką nors nuo galinės sėdynės – nesigręžiokite, negręžkite savo stuburo. Pirmuoju atveju naudokitės veidrodėliais, o antruoju – išlipkite iš automobilio ir pasiėmę reikiamus daiktus grįžkite prie vairo. Kai sėdėdami gręžiamės atgal, didžiulė apkrova tenka tai stuburo vietai, kurioje jungiasi krūtininė ir juosmeninė dalys. Juosmeniniai stuburo slanksteliai nesisukioja, tad reaguoti į gręžiamąjį judesį tenka raiščiams.

 

Pabaigai labai paprastas, bet svarbus patarimas – automobilį rinkitės atsižvelgdami į savo ūgį ir kūno sudėjimą, būtinai atsisėskite ir įvertinkite – ar pakanka erdvės, ar jaučiatės patogiai, ar ergonomiška vairuotojo „darbo vieta”.

Komentavimo galimybė uždaryta.
Susisiekite su mumis!